Είναι η Άγκελα Μέρκελ ο Δον Κορλεόνε της πραγματικότητας; Η «Νονά» του Στέλιου Κούλογλου στην Κύπρο

Permalink

Written by Μαρία Χριστοδούλου

Τελικά η Άγκελα Μέρκελ είναι ο Δον Κορλεόνε της πραγματικότητας;

Στο ντοκιμαντέρ με τίτλο «η Νονά» του πολυβραβευμένου και πρωτοπόρου της Ερευνητικής Δημοσιογραφίας Στέλιου Κούλογλου παρουσιάζεται με μια πρωτότυπη ματιά ο βίος και η πολιτεία της Άγκελα Μέρκελ. Μετά από το πολύκροτο ντοκιμαντέρ του «Εξομολόγηση ενός Οικονομικού Δολοφόνου» ο Στέλιος Κούλογλου στη «Νονά», τραβάει την κουρτίνα για να ρίξει φως στις αθέατες και καλά διασταυρωμένες πτυχές της ευρωπαϊκής κρίσης και του καθοριστικού ρόλου της Γερμανίας σ’ αυτή.

«Η Νονά», ο τίτλος

Ο τίτλος του ντοκιμαντέρ είναι εμπνευσμένος από το ομώνυμο βιβλίο της δημοσιογράφου, και επίσης Χριστιανοδημοκράτισσας, Γερτρούδης Χέλερ, η οποία συμμετέχει και στην ταινία. Η πραγματική διάσταση του τίτλου γίνεται από νωρίς σαφής από τις γνώριμες νότες τού μουσικού θέματος του «Νονού» σε μια σύγχρονη ηχητικά εκτέλεση των Active Member που ακούγεται στην εκκίνηση του ντοκιμαντέρ αλλά και σ’ όλη τη διάρκεια του. Ο τίτλος εκφράζει την πολιτική της Μέρκελ όπου ο νόμος της σιωπής, οι προδοσίες και οι πολιτικές «δολοφονίες» δίνουν και παίρνουν. Στα πλαίσια της Μαφιόζικης πολίτικης της Μέρκελ παρουσιάζεται η προδοσία προς το άτομο που την ανέδειξε, τον Χέλμουτ Κολ. Ο εκβιασμός στον οποίο υποβλήθηκε ο Γιώργος Παπανδρέου για να αγοράσει γερμανικά όπλα , ενώ η Ελλάδα ήταν στο χείλος της κατάρρευσης. Αλλά και πως απειλήθηκε ο Ιρλανδός υπουργός Οικονομικών, που ήθελε να αφήσει μια τράπεζα να χρεοκοπήσει, ότι θα έχανε τη ρευστότητα των υπόλοιπων τραπεζών του, για να αναγκαστεί να σώσει τη τράπεζα με γερμανικά κεφάλαια.

Ένας μαεστρικός συνταιριασμός

Το ντοκιμαντέρ αποτελείται από ένα κράμα με εικόνες και ιστορικά γεγονότα. Ο Κούλογλου καταφέρνει να συνταιριάξει αταίριαστες εικόνες και παράλληλα αποφεύγει τη στείρα προσωποκεντρική αναφορά γύρω από το πρόσωπο της Μέρκελ. Σε ένα ταξίδι στο χρόνο και με παράλληλες τοπικά διηγήσεις καταφέρνει να ενώσει σκηνές από την Ανατολική Γερμανία, το γερμανικό σινεμά του 1980, τα διαγγέλματα της Μέρκελ, τις συνεντεύξεις της Ναόμι Κλάιν, του Ούλριχ Μπεκ κ.ά. με σκηνές από μια θεατρική παράσταση στην Αθήνα που έχει ως πυρήνα τις αυτοκτονίες, τις Λευκές Χείρες της Ιταλίας και εικόνες που σοκάρουν συνειδήσεις από ανθρωπιστική κρίση στη σύγχρονη Ελλάδα του 2014 με στιγμιότυπα από τη γερμανικής και ευρωπαϊκή πολιτική.

Ο καθοριστικός ρόλος της Μέρκελ στη σύγχρονη Ιστορία

Στη ταινία αιτιολογείται η καθοριστικότατα του ρόλου της Μέρκελ ως προσωπικότητας στο σύνολο της στη διαμόρφωση της σύγχρονης Ιστορίας. Η Ιστορία μπορεί να είχε εξελιχθεί διαφορετικά, αν είχε επικρατήσει κάποιος άλλος πολιτικός, θα είχε ίσως σεβαστεί περισσότερο την αξία που είχε στη μεταπολεμική πολιτική παράδοση της Γερμανίας η Ευρώπη, τις ρητές και άρρητες συμφωνίες. Η Χέλερ επισημαίνει ότι ο Κολ, ο Γκένσερ, ο Σμιτ είναι έξαλλοι με τον τρόπο που αντιμετωπίζει σήμερα η γερμανική πολιτική την Ελλάδα όχι από κάποιο «φιλελληνισμό», αλλά από μια διαφορετική αντίληψη για την Ευρώπη.

Η Ανατολική Γερμανία στοιχειώνει το σήμερα

Με τις εικόνες από την Ανατολική Γερμανία του Ψυχρού Πολέμου, ο Κούλογλου σε συνεπαίρνει σε ένα καταιγισμό εγκεφαλικών συνειρμών για τα γεγονότα που στάθηκαν αρωγοί για τη διαμόρφωση της προσωπικότητας της Μέρκελ. Η Μέρκελ ήταν τριάντα πέντε χρονών όταν έπεσε το Τείχος. Ο Μπεκ θεωρεί πως το γεγονός ότι τόσο ο πρόεδρος, ο Γκάουκ, όσο και η Μέρκελ, κατάγονται από την Ανατολική Γερμανία, είναι η βασικότερη αιτία που δεν αποδίδουν μεγάλη αξία στην Ενωμένη Ευρώπη, όπως οι πολιτικοί από την Δυτική Γερμανία

Η Μέρκελ μεγάλωσε σε ένα σύστημα όπου την εξουσία ασκούσαν μικρές απολυταρχικές ομάδες που επιβάλλονταν όχι μόνο με τη βία, αλλά εξασφαλίζοντας συναίνεση. Οι Ανατολικογερμανοί δεν είχαν να νοιαστούν για την εργασία ή την περίθαλψη τους και αν δεν έκαναν «αταξίες», ζητώντας ελευθερίες ή ταξίδια στο εξωτερικό, μπορούσαν να περάσουν μια υποφερτή ζωή χωρίς πολλές σκοτούρες. Ήταν κάτι μεταξύ, όπως αναφέρετε περίτεχνα στο ντοκιμαντέρ, φυλακής και παιδικού σταθμού. Η Μέρκελ αξιοποίησε τη νοοτροπία του συστήματος εξουσίας της ΛΔΓ, με τον αυταρχικό πατερναλισμό να είναι ευδιάκριτος σε πολλά σημεία της συμπεριφοράς και πολιτικής της.

Εν κατακλείδι

Ο στόχος του ντοκιμαντέρ είναι να δείξει την πολιτική και κοινωνική πραγματικότητα. Δεν είναι αφηρημένη τέχνη, αλλά απευθύνεται στον κόσμο με σκοπό να τον κινητοποιήσει αλλά και να τον ψυχαγωγήσει.

Γιατί ο φόβος και η ενοχή, όπως λέει και ο ίδιος ο Κούλογλου, είναι εργαλείο κοινωνικής υποταγή ˙ γιατί καλύτερα να πεθάνουμε από ζάχαρο και όχι από ντροπή.

Υ.Γ.: Το άρθρο γράφτηκε με αφορμή την προβολή του ντοκιμαντέρ στο πανεπιστήμιο Frederick τις 17 Οκτωβρίου 2015.

– See more at: http://www.24h.com.cy/society/item/105183-i-nona-tou-steliou-kouloglou.html#sthash.IhmI9dys.4mkPI8cW.dpuf


(Visited 42 times, 1 visits today)

Read more:
35454769351_e9b51664b3_z
Μεγάλη επιτυχία η πρώτη μέρα των εκδηλώσεων Dijsselbloem Nights. Απάντηση Ντάισελμπλουμ σε Στέλιο Κούλογλου

Με μεγάλη προσέλευση, μουσική και φαγητό από την Ελλάδα και την Πορτογαλία και σε ατμόσφαιρα γιορτινή, όπως άρμοζε στην περίπτωση,...

Close