Κομισιόν σε Κούλογλου για Τέμπη και ασφάλεια σιδηροδρόμων: Κρούσαμε κώδωνα κινδύνου από το 2019 – Ζητήσαμε τα λεφτά μας πίσω

Permalink

Τα λεφτά της πίσω ζητά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή από την Ελλάδα καθώς τα έργα τα οποία συγχρηματοδότησε για την ανάπτυξη της ασφάλειας των σιδηροδρόμων δεν έχουν γίνει, όπως φαίνεται από απάντηση της Επιτρόπου Μεταφορών, Αντίνα Βαλεάν, σε ερώτηση του ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Στέλιου Κούλογλου, την οποία είχε καταθέσει αμέσως μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη τον περασμένο Φεβρουάριο.

«Το πρόσφατο θανατηφόρο σιδηροδρομικό δυστύχημα έξω από τα Τέμπη, στην Ελλάδα, έφερε στο φως την καταστροφική καθυστέρηση της ελληνικής κυβέρνησης να εγκαταστήσει το Ευρωπαϊκό Σύστημα Διαχείρισης της Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας (ERTMS)», έγραφε ο Στ. Κούλογλου στην ερώτηση του επισημαίνοντας πως «η εγκατάσταση του ERTMS στην εν λόγω σιδηροδρομική γραμμή προβλεπόταν να έχει ολοκληρωθεί από το 2020 και έχει απορροφήσει εκατομμύρια ευρώ από ευρωπαϊκά κονδύλια για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου».

«Δεδομένου ότι οι συγχρηματοδοτούμενες από την ΕΕ επενδύσεις από τις προηγούμενες περιόδους δεν είχαν τεθεί σε λειτουργία όπως προβλέπεται στους κανονισμούς για την πολιτική συνοχής, οι υπηρεσίες της Επιτροπής κίνησαν διαδικασίες δημοσιονομικής διόρθωσης για την ανάκτηση της συγχρηματοδότησης της ΕΕ για τις εν λόγω επενδύσεις. Η διαδικασία βρίσκεται σε εξέλιξη», απαντά η Επίτροπος, που σε άλλο σημείο της απάντησης της αποκαλύπτει ότι η Κομισιόν είχε ήδη κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων από το 2019.

«Το ευρωπαϊκό σχέδιο ανάπτυξης [σ.σ.: του ERTMS] ορίζει προθεσμίες για τη γραμμή Δομοκού – σύνορα Βουλγαρίας/Ελλάδας έως το 2020. Τον Ιούλιο του 2019 η Επιτροπή υπενθύμισε στις ελληνικές αρχές τις υποχρεώσεις κοινοποίησης που υπέχουν», τονίζει η Α. Βαλεάν, για να προσθέσει ότι τον Οκτώβριο του ίδιου έτους η κυβέρνηση της ΝΔ ισχυρίστηκε πως δε θα υπάρξουν καθυστερήσεις, αλλά τον Μάρτιο του 2022, ένα χρόνο πριν το δυστύχημα, ζήτησε παράταση τριών ετών.

Ακολουθούν η ερώτηση του Στ. Κούλογλου (6.3.2023) και η απάντηση της Επιτρόπου:

Ερώτηση: 

Το πρόσφατο θανατηφόρο σιδηροδρομικό δυστύχημα έξω από τα Τέμπη, στην Ελλάδα, έφερε στο φως την καταστροφική καθυστέρηση της ελληνικής κυβέρνησης να εγκαταστήσει το Ευρωπαϊκό Σύστημα Διαχείρισης της Σιδηροδρομικής Κυκλοφορίας (ERTMS), το οποίο αποτελείται από το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου των Τρένων (ETCS) και το Παγκόσμιο Σύστημα Κινητών Επικοινωνιών Σιδηροδρόμων (GSM-R). Η εγκατάσταση του ERTMS στην εν λόγω σιδηροδρομική γραμμή προβλεπόταν να έχει ολοκληρωθεί από το 2020 και έχει απορροφήσει εκατομμύρια ευρώ από ευρωπαϊκά κονδύλια για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου.

Πολλά ζητήματα ασφάλειας που εγείρουν κίνδυνο είχαν επισημανθεί επανειλημμένα τόσο από τους εργαζομένους του κλάδου όσο και από Ευρωπαίους αξιωματούχους[1]. Τον Δεκέμβριο του 2020, η Επιτροπή κίνησε διαδικασία επί παραβάσει κατά της Ελλάδας, τον Δεκέμβριο του 2021, απέστειλε αιτιολογημένη γνώμη και τον Φεβρουάριο του 2023, παρέπεμψε τη χώρα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, λόγω μη συμμόρφωσης με την Οδηγία 2012/34/ΕΕ, όσον αφορά τη διαφάνεια των έργων στο δίκτυο σιδηροδρομικής υποδομής[2].

Τον Μάρτιο του 2022, η ελληνική κυβέρνηση ζήτησε παράταση για την εγκατάσταση του ERTMS, την οποία ενέκρινε η Επιτροπή, ωστόσο το περιεχόμενο της αλληλογραφίας παραμένει εμπιστευτικό[3].

Ερωτάται η Επιτροπή:

1.    Γιατί ενέκρινε την παράταση για την εγκατάσταση τόσο σημαντικών υποδομών ασφάλειας, ενώ αυτή ήταν ήδη εκπρόθεσμη εδώ και πολύ καιρό;

2.    Γιατί δεν έχει δημοσιοποιήσει το περιεχόμενο της σχετικής αλληλογραφίας, ιδίως μετά το τραγικό δυστύχημα;

3.    Έχει διερευνήσει, αφού το πραγματικό έργο δεν έχει ολοκληρωθεί, το πώς χρησιμοποιήθηκαν τα κονδύλια που έχουν δαπανηθεί για την ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου;

Απάντηση: 

1. Οι κατευθυντήριες γραμμές για το διευρωπαϊκό δίκτυο μεταφορών (ΔΕΔ-Μ)[4] ορίζουν ως γενική προθεσμία για την ανάπτυξη του ERTMS[5] το 2030 (κεντρικό δίκτυο). Το 2017 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε το ευρωπαϊκό σχέδιο ανάπτυξης του ευρωπαϊκού συστήματος διαχείρισης της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας (ERTMS)[6], το οποίο ορίζει συγκεκριμένες προθεσμίες εγκατάστασης σε τμήματα των διαδρόμων του κεντρικού δικτύου. Στόχος του ευρωπαϊκού σχεδίου ανάπτυξης είναι να διασφαλιστεί ότι τα οχήματα που είναι εξοπλισμένα με ERTMS μπορούν να αποκτήσουν πρόσβαση σε γραμμές χωρίς συστήματα κλάσης Β και ότι οι ιδιοκτήτες των οχημάτων έχουν σαφή εικόνα ώστε να είναι δυνατός ο επιχειρηματικός προγραμματισμός. Σύμφωνα με το ευρωπαϊκό σχέδιο ανάπτυξης, τα κράτη μέλη θα πρέπει να κοινοποιούν οποιαδήποτε καθυστέρηση στον προγραμματισμό. Η Επιτροπή μπορεί να δεχθεί αναβολή της σχετικής ημερομηνίας το πολύ κατά τρία έτη.

Το ευρωπαϊκό σχέδιο ανάπτυξης ορίζει προθεσμίες για τη γραμμή Δομοκού – σύνορα Βουλγαρίας/Ελλάδας έως το 2020. Τον Ιούλιο του 2019 η Επιτροπή υπενθύμισε στις ελληνικές αρχές τις υποχρεώσεις κοινοποίησης που υπέχουν. Τον Οκτώβριο του 2019 οι ελληνικές αρχές ανέφεραν ότι δεν αναμένονταν καθυστερήσεις. Τον Μάρτιο του 2022 οι ελληνικές αρχές κοινοποίησαν ότι η θέση σε λειτουργία του ERTMS σε ορισμένα τμήματα θα καθυστερούσε, μεταξύ άλλων και σε αυτή τη γραμμή. Η Επιτροπή, αφού έλαβε υπόψη, μεταξύ άλλων, το στάδιο ανάπτυξης εκείνη τη στιγμή, το μήκος του εν λόγω τμήματος και την προηγούμενη εμπειρία από τη θέση σε λειτουργία του παρατρόχιου σκέλους του ERTMS στην Ελλάδα, δέχτηκε να παρατείνει την προθεσμία κατά τρία έτη κατ’ ανώτατο όριο.

2. Η Επιτροπή θα εξετάσει αιτήματα πρόσβασης σε έγγραφα και θα γνωστοποιήσει την αλληλογραφία με τα κράτη μέλη μόνο βάσει διαδικασίας που προβλέπεται στον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 1049/2001[7].

3. Δεδομένου ότι οι συγχρηματοδοτούμενες από την ΕΕ επενδύσεις από τις προηγούμενες περιόδους 2000-2006 και 2007-2013 δεν είχαν τεθεί σε λειτουργία όπως προβλέπεται στους κανονισμούς για την πολιτική συνοχής, οι υπηρεσίες της Επιτροπής κίνησαν διαδικασίες δημοσιονομικής διόρθωσης για την ανάκτηση της συγχρηματοδότησης της ΕΕ για τις εν λόγω επενδύσεις. Η διαδικασία βρίσκεται σε εξέλιξη.

________________________________

[1]     https://www.nytimes.com/2023/03/02/world/europe/greece-rail-safety.html
[2]     https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/el/ip_23_593
[3]     https://www.efsyn.gr/kosmos/eyropi/380651_giati-i-komision-edose-paratasi-stin-ellada
[4] Κανονισμός (ΕΕ) αριθ. 1315/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 11ης Δεκεμβρίου 2013, περί των προσανατολισμών της Ένωσης για την ανάπτυξη του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών.
[5] European Rail Traffic Management System (ERTMS).
[6] Εκτελεστικός κανονισμός (ΕΕ) 2017/6 της Επιτροπής, της 5ης Ιανουαρίου 2017, για το ευρωπαϊκό σχέδιο ανάπτυξης του ευρωπαϊκού συστήματος διαχείρισης της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας.
[7] Κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 1049/2001 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 30ής Μαΐου 2001 για την πρόσβαση του κοινού στα έγγραφα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, του Συμβουλίου και της Επιτροπής.


(Visited 77 times, 1 visits today)

Read more:
kouloglou
Στ. Κούλογλου: «Μερικοί δικαστές έχουν να διαβάσουν εφημερίδα από το 1937»

Για το θέμα της Δικαιοσύνης και την αντιπαράθεση που έχει ξεσπάσει γι’ αυτό μεταξύ της κυβέρνησης και της αντιπολίτευσης, μίλησε...

Close