AstraZeneca, το εμβόλιο που θα έσωζε τον κόσμο

Permalink

Στη δημοκρατία του Κογκό, 32 βουλευτές, το ένα πέμπτο του Κοινοβουλίου, έχουν πεθάνει από  κοροναϊό. Ο αρχηγός της αντιπολίτευσης πέθανε επίσης από covid, μόλις έκλεισαν οι κάλπες στις τελευταίες εκλογές. Σε αυτή τη δεύτερη μεγαλύτερη χώρα της Αφρικής, έφτασαν τον Μάρτιο στη χώρα 1,7 εκατ δόσεις AstraZeneca, μέσω της Covax, της διεθνούς συμμαχίας για τον εμβολιασμό των φτωχότερων κρατών. Αλλά φυσικά τόσα λίγα εμβόλια δεν επαρκούν για 86 εκατ. πληθυσμό.

Το εμβόλιο της AstraZeneca αναπτύχθηκε στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και φιλοδοξούσε να αποτελέσει την απόλυτη λύση για τις χώρες του Γ. Κόσμου: μεταφέρεται και αποθηκεύεται εύκολα και κοστίζει τέσσερις με 6 φορές λιγότερο από τα εμβόλια των άλλων εταιρειών. Η βρετανο-σουηδική AstraZeneca, που ανέλαβε την παραγωγή, υποσχέθηκε ότι θα το πουλούσε σε τιμή κόστους, όσο καιρό διαρκούσε η πανδημία. Με το αζημίωτο, φυσικά. Ήταν μια καλή ευκαιρία να μπει στην αγορά των εμβολίων και επίσης για μια πρώτης τάξεως διαφήμιση: οι μεγάλες φαρμακευτικές εταιρείες δαπανούν για την προώθηση των προϊόντων τους πολλαπλάσια χρήματα από αυτά που επενδύουν για την έρευνα. Λόγω πανδημίας, η διαφήμιση είναι δωρεάν.

Για αυτό είναι και τελείως έωλα τα επιχειρήματα των big pharma και των πολιτικών υποστηρικτών τους, ότι αν απελευθερωθούν οι πατέντες θα πληγεί η έρευνα, η καινοτομία ή και το επιχειρηματικό πνεύμα. Η διαφήμιση που έγινε στη μάρκα της Pfizer ή της Moderna και εμμέσως σε όλα τα προϊόντα τους, αξίζει δισεκατομμύρια. Χώρια από το γεγονός ότι αυτή η έρευνα χρηματοδοτήθηκε από το αμερικανικό και ευρωπαϊκό δημόσιο ανεξάρτητα από το τελικό αποτέλεσμα:πρόκειται για το όνειρο κάθε επενδυτή.

Παράλληλε όμως με την είσοδο της στην αγορά των εμβολίων, η AstraZeneca, που στη Μεγάλη Βρετανία προκάλεσε εθνική ευφορία με το σκεύασμα της,  μπήκε σε ένα πολλαπλό ανταγωνισμό. Με τις Βρυξέλλες και λόγω brexit, με τις άλλες ευρωπαϊκές και αμερικανικές εταιρείες γιατί είναι πολλά τα λεφτά. Oι φαρμακευτικές συνασπίζονται εναντίον των κυβερνήσεων και είναι σκληρές με τις χώρες-πελάτες (η Pfizer ζητούσε δημόσια κτίρια ως εγγύηση για να πουλήσει εμβόλια στην Αργεντινή), αλλά επιδίδονται σε βιομηχανική κατασκοπεία και σε χτυπήματα «κάτω από τη μέση», όταν πρόκειται να μοιράσουν την πίττα μεταξύ τους.

Διαβάστε επίσης:  Ο επίμονος κηπουρός, η Pfizer και η ζούγκλα των εμβολίων

Επίσης, όταν προέκυψε το πρόβλημα με τις θρομβώσεις, παραμερίστηκαν οι φωνές στην επιστημονική κοινότητα της Οξφόρδης αλλά και μέσα στην εταιρεία που ζητούσαν να ερευνηθεί η αιτία τους, πριν προχωρήσει παραπέρα η παραγωγή. Αντί να αποτελέσει εμπορικό-διαφημιστικό πλεονέκτημα, το γεγονός ότι το εμβόλιο έχει πουληθεί σε 170 χώρες, περισσότερο από κάθε άλλο, μεγάλωσε την έκθεση της εταιρείας. Πολύ περισσότερο από τε εμβόλιο Johnson and Johnson, παραδείγματος χάριν, που χρησιμοποιεί την ίδια τεχνολογία, εμφάνισε παρόμοιες παρενέργειες σε μικρότερη κλίμακα,  αλλά έφτασε αργότερα στην αγορά.

Οι Βρυξέλλες κατέθεσαν αγωγή για τη μη έγκαιρη παράδοση των συμφωνηθέντων δόσεων και οι ανταγωνιστές  δεν έχασαν την ευκαιρία να τής επιτεθούν και να πλασάρουν το δικό τους. (Και βέβαια η εταιρεία δεν μπορούσε να υπολογίσει την αντίδραση των ελληνικών υγειονομικών αρχών, που έχουν δώσει τόσες διαφορετικές οδηγίες για το εμβόλιο ώστε πρέπει και οι ίδιες να έχουν χάσει τον λογαριασμό).

Πρόκειται για μια αρνητική διαφήμιση χωρίς ιστορικό προηγούμενο και για μια πανωλεθρία δημοσίων σχέσεων, που θα διδάσκονται, μετά το τέλος της πανδημίας, στα Πανεπιστήμια. Οι αντιφατικές οδηγίες και η κακή δημοσιότητα έχουν προκαλέσει δικαιολογημένη, βαθιά πλέον δυσπιστία στους πολίτες των ανεπτυγμένων κρατών. Παραμένει όμως γεγονός ότι στη χειμαζόμενη Ινδία το 90% των εμβολίων είναι AstraZeneca, τα οποία συνεχίζουν να αποτελούν είδος πολυτελείας για όλες τις φτωχές χώρες.  Το εμβόλιο που σε λίγες χώρες κανείς δεν θέλει να κάνει, δεν υπάρχει στις πολλές φτωχές  που το χρειάζονται, αλλά δεν μπορούν να το προμηθευθούν.  Μπορεί το εμβόλιο της AstraZeneca να μην έσωσε τον κόσμο, υπενθυμίζει όμως πόσο άδικος είναι ο κόσμος που ζούμε.

 

Άρθρο του Στ. Κούλογλου στο tvxs.gr


(Visited 15 times, 1 visits today)

Read more:
3228c4e1-bf81-43b9-8332-8dc710da5be0
Συγκίνηση και ισχυρά μηνύματα στην απονομή του βραβείου για δημοσιογράφους και whistleblowers

Σε κλίμα έντονης συγκίνησης έγινε η απονομή του βραβείου της Ευρωπαϊκής Αριστεράς προς δημοσιογράφους, μάρτυρες δημοσίου συμφέροντος και υπερασπιστές της...

Close