Ευρωκοινοβούλιο: Αυστηροί κανόνες για την πολιτική διαφήμιση στις ψηφιακές πλατφόρμες

Permalink

Με ευρεία πλειοψηφία, από τις προοδευτικές δυνάμεις, υπερψηφίστηκε στην Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου το σχέδιο κανονισμού για τη θέσπιση εναρμονισμένων και αυστηρών κανόνων για τη λειτουργία των μεγάλων ψηφιακών πλατφορμών, που θα πρέπει να παρέχουν υψηλό επίπεδο διαφάνειας της πολιτικής διαφήμισης.

Είναι σημαντικό ότι το κείμενο του σχεδίου κανονισμού, στο οποίο αντιτάχθηκαν οι δυνάμεις της ακροδεξιάς, βελτιώθηκε ύστερα από έντονες διαπραγματεύσεις και ενσωματώθηκαν όλες οι θέσεις της Αριστεράς, εκ της οποίας σκιώδης εισηγητής ήταν ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Στέλιος Κούλογλου.

Υπενθυμίζεται ότι ο ευρωβουλευτής, σε ομιλία του στην Ολομέλεια για το σχέδιο κανονισμού, υπογράμμισε τη σημασία της επίτευξης συμφωνίας παρά τις πιέσεις των Big Tech, «που δε βλέπουν τους ανθρώπους ως πολίτες που μπορούν να λάβουν τις αποφάσεις τους, αλλά ως αριθμούς και χρήματα». Κάλεσε, ακόμη, σε ενίσχυση και των μικρών και ανεξάρτητων ΜΜΕ, που θα έχουν έτσι τη δυνατότητα να προβάλουν δημοκρατικά, διαφανώς και αντικειμενικά τις πολιτικές πλατφόρμες των κομμάτων, ώστε να μπορούν οι πολίτες να ενημερώνονται και να ασκούν το εκλογικό τους δικαίωμα ελεύθερα.

Οι αυστηροί κανόνες, που προβλέπει το σχέδιο, σχετίζονται με την προετοιμασία, την τοποθέτηση, την προώθηση, τη δημοσίευση και τη διάδοση πολιτικής διαφήμισης ή τη διαφήμιση που απευθύνεται σε πολίτες ενός κράτους μέλους. Επίσης, αφορούν την προστασία των φυσικών προσώπων όσον αφορά την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, θεσπίζοντας κανόνες για τη χρήση τεχνικών στόχευσης και προβολής στο πλαίσιο της πολιτικής διαφήμισης.

Επιπλέον, σύμφωνα με το σχέδιο κανονισμού, θα απαγορεύονται οι εκτός ΕΕ χορηγοί πολιτικών διαφημίσεων, που ορίζονται ως οι διαφημίσεις «με πρόθεση να επηρεάσουν την εκλογική συμπεριφορά». Θα πρέπει να είναι ευκολότερο να ληφθούν πληροφορίες σχετικά με το ποιος χρηματοδοτεί μια διαφήμιση, σχετικά με το κόστος της και την προέλευση των χρημάτων που χρησιμοποιούνται. Άλλες πληροφορίες που θα πρέπει επίσης να δημοσιεύονται περιλαμβάνουν το κατά πόσον μια διαφήμιση έχει ανασταλεί λόγω παραβίασης σχετικών κανόνων, τις συγκεκριμένες ομάδες ατόμων στις οποίες στοχεύει και ποια προσωπικά δεδομένα χρησιμοποιήθηκαν για τον σκοπό αυτό, καθώς και μετρήσεις σχετικά με την αποτελεσματικότητα της διαφήμισης. Οι ευρωβουλευτές επιθυμούν να θεσπίσουν ειδικό δικαίωμα για τους δημοσιογράφους να λαμβάνουν τέτοιες πληροφορίες.

Το σχέδιο κανονισμού εισάγει, επίσης, σημαντικές αλλαγές ώστε οι πολίτες, οι αρχές και οι δημοσιογράφοι να έχουν εύκολη πρόσβαση σε πληροφορίες σχετικά με τις πολιτικές διαφημίσεις, για το οποίο μια προτεινόμενη λύση είναι η δημιουργία διαδικτυακής βάσης πληροφοριών για όλες τις διαδικτυακές πολιτικές διαφημίσεις.

Τέλος, το σχέδιο κανονισμού δίνει τη δυνατότητα επιβολής κυρώσεων για επανειλημμένη παράβαση, αλλά και την υποχρέωση των μεγάλων παρόχων διαφημιστικών υπηρεσιών να αναστέλλουν τις υπηρεσίες τους για 15 ημέρες προς συγκεκριμένο πελάτη σε περίπτωση σοβαρών και συστημικών παραβάσεων. Η Επιτροπή θα είναι σε θέση να θεσπίσει ελάχιστες κυρώσεις σε επίπεδο ΕΕ, αλλά το σχέδιο επιδιώκει να ενισχύσει και τις σχετικές εξουσίες των εθνικών αρχών, όπως και του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Προστασίας Δεδομένων ώστε να ξεκινά έρευνες για εικαζόμενες παραβάσεις και να επιβάλει τους κανόνες.

Μετά την έγκριση από την Ολομέλεια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, το σχέδιο κανονισμού οδηγείται στις διοργανικές διαπραγματεύσεις, δηλαδή μεταξύ των διαπραγματευτών του Κοινοβουλίου και της Προεδρίας του Συμβουλίου.


(Visited 13 times, 1 visits today)

Read more:
FB_IMG_1505935723836
Στ. Κούλογλου: Η υπαναχώρηση των κοσμητόρων είναι η καλύτερη απάντηση στους υποστηρικτές της λογοκρισίας

«Η υπαναχώρηση των κοσμητόρων είναι η καλύτερη απάντηση στους λιγοστούς, θλιβερούς υποστηρικτές της λογοκρισίας στην Ελλάδα», δήλωσε ο ευρωβουλευτής Στέλιος...

Close