Στην κατάμεστη αίθουσα του Πνευματικού Κέντρου Χανίων και στα πλαίσια του 5ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων και της ενότητας «Δικαίωμα στο Λόγο» προβλήθηκε το ντοκιμαντέρ του σκηνοθέτη, δημοσιογράφου και ευρωβουλευτή κ. Στέλιου Κούλογλου «Πεθαίνοντας στο Γέλιο» καθώς και το βιβλίο του «Μαρτυρίες από τη Δικτατορία και την Αντίσταση».
Το ντοκιμαντέρ αποτελείται από τέσσερις παράλληλες ιστορίες οι οποίες συνδέονται από τη χρήση του χιούμορ ως το εργαλείο για να περάσει ένα πολιτικό μύνημα.
Στη πρώτη πρωταγωνιστούν οι Yesmen, το διάσημο ζευγάρι Αμερικανών ακτιβιστών: η πλάκα που σκάρωσαν στο BBC, όταν εμφανίστηκαν ως εκπρόσωποι της αμερικανικής εταιρείας που κατέστρεψε την πόλη Μποπάλ της Ινδίας, θεωρείται κορυφαία φάρσα στο κόσμο. Αυτή τη φορά θα οργανώσουν μια αντιπολεμική, μέσα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, με ξεκαρδιστικά αποτελέσματα.
Πρωταγωνιστής της δεύτερης ιστορίας είναι ο Μάρτιν Σόνεμπορν κωμικός και εκδότης της εφημερίδας «Τιτανικός». Εκλέχθηκε ευρωβουλευτής με την παράταξη «Το Κόμμα» και τώρα επεξεργάζεται ένα πρωτότυπο σχέδιο για την σωτηρία της Ελλάδας.
Στην τρίτη οι Flashmob εισβάλλουν και διακόπτουν επίσημες εκδηλώσεις υπέρ των εμπορικών συμφωνιών ΤΤΙΡ και CETA. Τραγουδώντας, και πάντα με το χαμόγελο στα χείλη.
Στην τέταρτη κάποιοι πεθαίνουν κυριολεκτικά από το «γέλιο». Στην τελευταία συνέντευξη πριν τη δολοφονία του τον Ιανουάριο του 2015, ο Σαρμπ, εκδότης του Charlie Hebdo προβλέπει ότι μόνο η βία των ισλαμιστών μπορεί να σκοτώσει το χιούμορ. Σε μια συγκλονιστική μαρτυρία, ο μοναδικός επιζών δημοσιογράφος από την συντακτική ομάδα, περιγράφει λεπτό προς λεπτό την επίθεση στα γραφεία της σατιρικής εφημερίδας.
Ο Στέλιος Κούλογλου, μετά το τέλος της ταινίας μίλησε για την αφορμή πίσω από την απόφαση για τη δημιουργία της.
Αρχικά, όπως είπε, υπήρχε καποιο υλικό το οποίο είχε μείνει μετά το κλείσιμο της ΕΡΤ και το οποίο ήθελε να αξιοποιήσει. Όμως η κύρια αφορμή για να γυριστεί το ντοκιμαντέρ ήταν ένα γεγονός. Η λογοκρισία της Έκθεσης με 28 γελιογραφίες από Έλληνες καλλιτέχνες από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Είπε ο κ. Κούλογλου:
«Ήθελα να διοργανώσω μία έκθεση γελοιογραφίας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Με βάση τους κανόνες του, το οποιοδήποτε υλικό περνά από τον έλεγχο μίας κοσμήτορα – ευρωβουλευτή υπεύθυνου της Εκθεσης, για να δει αν υπάρχει κάποιο ρατσιστικό ή φασιστικό υπόβαθρο.
Ήτσν 28 γελιογραφίες από Έλληνες γελοιογράφους. Τις έδωσα στην Κοσμήτορα. Αυτή μετά με κάλεσε και μου είπε ότι λογοκρίνονται. Και ήταν όλες πολύ αθώες γελοιογραφίες! Έγινε μεγάλη ιστορία, έγινε διεθνές θέμα με αντιδράσεις από όλο τον κόσμο.
Εκεί κατάλαβα τι σημασία έχει το χιούμορ. Πώς το χιούμορ είναι αιχμηρό και ενοχλεί τις διάφορες εξουσίες.»
Να σημειώσουμε ότι στον χώρο βρέθηκε και ο Μιλτιάδης Κλωνιζάκης, γιος του γνωστού Χανιώτη αντιστασιακού κατά της δικτατορίας Γιάννη Κλωνιζάκη ο οποίος μίλησε για το βιβλίο «Μαρτυρίες από τη Δικτατορία και την Αντίσταση».
Ο Μιλτιάδης Κλωνιζάκης μίλησε για το βιβλίο «Μαρτυρίες από τη Δικτατορία και την Αντίσταση»
Είπε, μεταξύ άλλων, ο κ. Κλωνιζάκης:
«Η γενιά του Πολυτεχνείου δεν είναι αυτή που παρουσιάζεται ως η αρχή των δεινών αυτής της χώρας που χρεωκόπησε, όχι μόνο οικονομικά αλλά και πολιτικά και ηθικά. Μέσα στο βιβλίο παρουσιάζεται η άλλη γενιά του Πολυτεχνείου, μία άλλη γενιά, η οποία ούτε θέσεις διεκδίκησε, ούτε αξιώματα, ούτε τίποτα. Απλά ήταν εκεί. Ήταν παρών».
Τον λόγο μετά πήρε ξανά ο κ. Κούλογλου ο οποίος απάντησε σε ερωτήσεις των θεατών ενώ γνωστοποίησε ότι το επόμενο ντοκιμαντέρ του θα είναι για το φαινόμενο της «αφαίμαξης εγκεφάλων» (brain drain).
«Θέλω να παρουσιάσω διάφορες δράσεις νέων που διακρίνονται στο εξωτερικό, κερδίζουν βραβεία. Νέοι που έχουν σπουδάσει στην Ελλάδα. Αυτό είναι ένα από τα σχέδια που θα γίνουν στο επόμενο διάστημα».
Πηγή: Αγώνας Κρήτης